TERIMA KASIH KERANA MENGUNJUNGI LAMAN MAYA SK GOMBANG
VISI : Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang
MISI : Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti

Sekolahku Kebanggaanku

Sekolahku Kebanggaanku

31 Ogos 2010

Bapa Kemerdekaan

TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA AL-HAJ IBNI ALMARHUM SULTAN ABDUL HAMID HALIM SHAH
"BAPA KEMERDEKAAN DAN PENGASAS PERPADUAN KAUM"

Tanggal 31 Ogos 2010 tarikh hari ini, menunjukkan negara tercinta Malaysia Menjagkau Usia kemerdekaan Ke-53. Alahamdulillah, sudah lebih setengah abad kita semua mengecapi kemerdekaan setelah dijajah oleh Portugis, Inggeris, Jepun dan Inggeris semula. Seharusnya kita semua bersyukur dan terus berjuang dalam mengekalkan keharmonian dan kemakmuran negara berdaulat ini. Kemerdekaan yang kita kecapi hari ini lahir dari susah payah para pejuang yang tidak mengenal erti gentar dan putus asa dalam melawan penjajah dan anasir-anasir jahat yang cuba meleburkan hasrat kemerdekaan. Generasi hari ini perlu dengan bersungguh-sungguh mengembling seluruh tenaga dalam mengeratkan perpaduan yang ada demi membina negara yang berjaya serta mengukuhkan kedudukan negara di persada dunia.

Hari ini dalam sejarah, Tanah Melayu telah menerima pengisytiharan kemerdekaannya tepat pada detik 12.00 tengah malam di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur, menandakan lahirnya sebuah negara baru yang berdaulat, setaraf dengan semua negara-negara yang berdaulat di dunia.

Laungan "MERDEKA" telah dilaksanakan oleh Tunku Abdul Rahman sebanyak 7 kali tepat 9.30 pagi di hadapan 20 ribu rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan Raja-rajanya serta perwakilan dari 30 negara-negara Komanwel dan negara-negara asing lainnya, di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

utusan beritaharian Metro tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini TranungKite keadilan NST Harakah jazeera jazeera MyKKK

AL-QURAN DAN HADITH